zondag 9 september 2012

Vlierbessensap

Ons vlierbessensap is al een tijdje op en ik was dan ook al een aantal dagen aan het kijken of we weer konden gaan plukken. 
Gisteren vertelde Annemarie me een plek waar echte mooie vlierbessen stonden. Dus vandaag even geen wolletjes, maar met Tom naar de nieuwe vlierbessenplek.


Helaas waren alle vlierbessen opgegeten door de vogels. ........ Vogels poepen de zaadjes weer uit en dan krijgen we weer nieuwe bomen ....... maar ja daar hebben we dit jaar niets meer aan.

Gelukkig wisten we nog meer plekken in de omgeving en na anderhalf uur fietsen en plukken gingen we met 2 redelijk gevulde emmers naar huis.
En dan begint het echte werk: rissen-alle groene en rode bessen eruit halen-wassen-koken-uitlekken-suiker erbij-koken-in de fles en opruimen. 



De flessen heb ik gekocht bij brouwmarkt , een walhalla voor mensen die allerlei spulletjes kunnen gebruiken bij het 'brouwen'.

Het recept is heel simpel.
Bij het rissen moet je er goed op letten dat je alle groene en rode bessen uithaalt. Die kunnen n.l. diarree veroorzaken. 
Kook de bessen in een laagje water. Laat het geheel zo'n 5min. pruttelen. Zeef daarna het sap door de neteldoek. Druk het doek goed uit zodat je ook echt alle sap hebt.
Voeg bij elke liter sap 1 kg rietsuiker. Er kan ook minder suiker in, maar wij houden van lekker zoet. Kook de suiker nog even door en doe het in goed schoongemaakte flessen of potjes. 
Dit is echt een basisrecept. Ga je googelen vind je nog veel meer lekkere recepten.

Bij het opruimen van de vlierbessendrap zag ik dat mijn 'neteldoek' geweldig mooi gekleurd was. Zelfs mijn pubers konden het waarderen.

Helaas is kleuren met vlierbessen een hopeloze bezigheid. De kleur blijft niet op het doek zitten en na het gewassen te hebben is het weer een gewone gebruikte neteldoek.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten