dinsdag 13 november 2012

gehaakte kerstbal

Vandaag heb ik lekker kunnen zoeken naar kleine haakwerkjes voor ons brei-(haak-, borduur, patchwork)café, dat in januari start bij het Braamhuis.
Ik kwam natuurlijk ook allerlei leuke kerstspullen tegen.
Die heb ik dit jaar nog niet nodig, maar zijn wel leuk om alvast te verzamelen.

Bij Grietje Karwietje zag ik deze kerstbal.
In de kringloopwinkel hadden ze gelukkig nog de juiste kleur kerstballen voor me liggen. Dus vanavond heb ik deze proefkerstbal kunnen maken.


De kerstbal bestaat uit 2 gelijke delen en is op een avondje te maken.
Ik heb hier vrij dik garen gebruikt. Ik denk dat het mooier is om dunne katoen te nemen. Daar ga ik dan morgen even voor op stap.
Omdat de omtrek van mijn kerstbal maar 19cm was, heb ik het patroon wat aangepast.

Toer1:
Maak een verstelbare ring en haak 12 vasten om de ring.

Toer 2:
Haak 3 losse *een stokje in de opening, een losse*
Herhaal wat tussen sterretjes staat.
Sluit met een halve vaste in de tweede losse van het begin van deze toer.

Toer 3:
Haak een vaste in de eerste opening, haak 6 losse
*Haak een vaste in de volgende opening en in de opening die daarna komt ook weer een vaste, haak 6 losse*
Herhaal wat tussen de sterretjes staat.
Op het einde haak je een vaste in de laatste opening.
 
Toer 4:
Haak 8 vasten om elk boogje.
 
Toer 5:
Haak een halve vaste in de eerste, tweede, derde, vierde en vijfde vasten van het begin van deze toer (je zit nu bovenaan een boogje)
Haak 6 losse, haak een halve vaste in de 5de vaste van het boogje (van de vorige toer)
Dit doe je tot je alle boogjes gehad hebt.
Het laatste boogje sluit je met een halve vaste.

Haak het 2e deel op dezelfde manier.
Naai daarna de punten aan elkaar vast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten