zaterdag 23 februari 2013

basis 3, werken vanuit een rondje

Naast het vierkant wordt er ook veel gestart met een rondje. Ik begin dan altijd met een magische lus. Dat vind ik mooier. Je kunt ook beginnen met 4 losse en die tot een rondje maken.

De granny's van dit werkblad hebben allemaal een basis van 8 stokjes. (3l en dan 7x 1st en 1l. Sluiten met een hv. ) 

Deze eerste granny is weer een soort basisgranny. 
Ik heb hem uit een boek, daardoor kan ik hem helaas niet echt beschrijven. 
Je hebt er weer alle mogelijkheden mee die je met basispatroon 1 ook hebt. Ik heb er een aantal gemaakt.



Deze is de variant het een volledige toer stokjes erin. 

Begin met de basis van 8 stokjes.

Toer 2: 
3l, 1st (op stokje eerste toer), 1l
In de hoek: *1st-2l-1st-1l
1st (op stokje eerste toer), 1l, 1st, 1l*
Herhaal tussen * *. Sluit met een hv

Toer 3:
3l, 1st (op stokje eerste toer), 2st in de opening, herhalen tot op de hoek.
In de hoek: *1st-2l-1st
 1st (op stokje eerste toer), 2st in de opening, herhalen tot op de hoek.*
Herhaal tussen * *. Sluit met een hv

Toer 4 :
3l, 1st (op stokje derde toer), 1l
1st overslaan en dan weer 1st-1l tot aan de hoek
In de hoek: *1st-2l-1st-1l
1st (op stokje derde toer)overslaan en dan weer 1st-1l tot aan de hoek*
Herhaal tussen * *. Sluit met een hv

toer 5:
3l, 1st (op stokje vierde toer), 1l
1st (op volgende stokje)-1l tot aan de hoek
In de hoek: *1st-2l-1st-1l
1st (op stokje vierde toer), 1l, 1st (op volgende stokje), 1l*
Herhaal tussen * *. Sluit met een hv


De opbouw van deze granny is hetzelfde als de vorige. 

In toer 2 verander je het patroon.
Toer 2: 
3l, 2st (in de opening), 1st (op st eerste toer), 1l
In de hoek: *1st-2l-1st-1l
1st (op stokje eerste toer), 2st (in de opening), 1st, 1l*
Herhaal tussen * *. Sluit met een hv

In de toeren die volgen blijven de stokjes op de stokjes en de openingen op de openingen. 




Bij deze granny bestaat de hoeken uit 3 samengestelde stokjes.















Deze granny is gemaakt met 3 samengestelde stokjes. 

Begin met de basis van 8 stokjes.

Toer 2: 
In eerste opening 3l en 2 stokjes (= samengestelde stokjes), 1l
In de hoek: *3 samengestelde stokjes- 2l- 3 samengestelde stokjes, 1l
In de volgende opening 3 samengestelde stokjes, 1l*
Herhaal tussen * *. Sluit met een hv

Toer 3 t/m 5
In eerste opening 3l en 2 stokjes (= samengestelde stokjes), 1l
In de tweede (en verdere openingen): 3  samengestelde stokjes, 1l
In de hoek: *3 samengestelde stokjes- 2l- 3 samengestelde stokjes, 1l
In de volgende opening 3 samengestelde stokjes, 1l enz.*
Herhaal tussen * *. Sluit met een hv


Deze granny heb ik van een duitse site gehaald....maar waar....

Ik zoek hier nog de beschrijving bij.

Dit is een patroon dat ik al eerder gebruikt heb. Kijk maar....
Van deze heb ik ook nog een aantal varianten gemaakt.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten