zondag 17 februari 2013

nog meer variaties

De vakantie is weer voorbij en ik heb mijn achterstallige werk kunnen inhalen. Vanaf volgende week zijn er dus weer gewoon 7 granny's.

Nu de laatste 4 met een basis die vanuit een vierkant start.
De eerste komt uit het boek: 99 squares to crocket. Helaas is deze niet op internet te vinden. Dus bij deze even een globale beschrijving.
Hij bestaat een een toer stokjes afgewisseld met een toer halve vaste en losse. Deze toer geeft het open effect tussen de stokjes toeren.



Ook deze komt uit: 99 squares to crocket.
Gelukkig heb ik hier zoveel aan het patroon veranderd dat ik het mag beschrijven. Ik hoop dat het duidelijk is. Zo niet laat het me weten dan kan ik er nog wat aan sleutelen.

De eerste 2 toeren zijn gewoon basispatroon.

Toer 3.
maak een vaste in een hoekje -5 losse.
In de volgende opening 1 vaste - 5 losse
Dan op de hoek *1v - 5l - 1v - 5l.
In de volgende opening 1 vaste - 5 losse (2x)*
Herhaal wat er tussen de * *staat. Sluit met een halve vaste.

Toer 4.
Maak een hv in de eerste lus. Dan 5 losse.
in de volgende lus 1v-1l
Haak op de hoek: *1l-3st-6dst-3st-1l. In de volgende lus 1v-5l, in de volgende lus 1v-1l*
Herhaal wat er tussen de * *staat. Sluit met een halve vaste.



Toer 5.
Begin met een hv in het 1l-opening van de vorige rij. Dan 3 losse.
Volgende (grote) opening : *1v-3l
Kleine opening : 1 vast - 3 losse
Op de hoek: in eerste dst, 1 hv-3l, 2st overslaan dan 1hv-3l
Kleine opening : 1 vast - 3 losse*


Toer 6.
2 losse (=1e stokje)
2 st (eerste opening), 1st (op stokje) 2st (2e opening)1 st (op stokje), 3 l
* In de hoek: 2v-2l-2v-3l
3st (eerste opening), 1st (op stokje) 2st (2e opening)1 st (op stokje), 3 l*
Herhaal wat er tussen de * * staat. Sluit met een halve vaste.


Ik kon het niet laten....in februari hoort ook 1 hartje thuis.
Het is niet helemaal een plat patroon. In toer 4 worden de boogjes in de voorste lussen gemaakt. Daarna komt de paarse achtergrond in de achterste lussen. 

Toer 1 t/m 3 zijn basispatroon 2, met in de hoeken 22st-2l-2st.

Toer 4.
Bij deze toer haak je in de voorste lussen van toer 3. 
*1l., 6 stokjes (in het derde stokje) maken
1hv in het vijfde stokje,
in het 7e stokje; 6 stokjes maken
1hv in het negende stokje
in de hoek 2v*
Herhaal wat er tussen de * * staat. Sluit met een halve vaste.

Toer 5.
Bij deze toer haak je in de achterste lussen van toer 3.
Het patroon is hetzelfde als toer 1t/m 3. Het moeilijke zit hem er in dat je in de achterste lussen moet steken. Hierdoor komt het hartje wat naar voren te staan. 

Toer 6 .
Zie toer 1/m 3.
 
Ook de laatste komt uit: 99 squares to crocket.
Gelukkig heb ik ook hier weer zoveel aan het patroon veranderd dat ik het mag beschrijven.Ik hoop dat alles duidelijk is want ik vind het nog al een ingewikkeld patroon om op te schrijven.
8 losse maken tot een cirkel.

Toer 1.
3l-5dst-*3l-6dst* 
Herhaal nog 2x wat er tussen de * * staat. Sluit met een halve vaste.

Toer 2.
* 3l-5 samengehaakte stokjes-3l-1hv(in laatste stokje)
in de hoek: 7l*
op het eerste stokje weer beginnen bij *.
Herhaal wat er tussen de * * staat. Sluit met een halve vaste op de punt van de eerste samengehaakte stokjes.

Toer 3.
* 1l-3dst-1l-3st-2l-3st-1l-3dst-1l-1v op top volgende samengehaakte stokjes.* 
Herhaal wat er tussen de * * staat. Sluit met een halve vaste op de punt van de eerste samengehaakte stokjes. Draad afknippen.

Toer 4
Verder gaan in een hoek: 3l-5dst-3l-6dst-3l
*in volgende opening 6dst-3l, op de hoek 6dst-3l-6dst-3l*
Herhaal wat er tussen de * * staat. Sluit met een halve vaste.

Toer 5.
1l
in de hoek-*2v (in de stokjes)-2v-2l-2v, 2v (in de stokjes)-3l
in de eerste opening: 3v-2l
op de middelste dst: 2v-2l  
in de tweede opening: 3v-3l*
Herhaal wat er tussen de * * staat. Sluit met een halve vaste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten