zondag 13 januari 2013

vervolg patroon 1

Met Patroon 1 kun je echt heel veel. 
Ik merk dat als ik met de ene granny bezig ben ik alweer bedenk hoe ik de volgende ga maken. Zelfs hier achter de computer zie ik dat er nog meer mogelijkheden zijn dan dat ik nu heb gemaakt. Toch zijn dit voorlopig de laatste granny's met patroon 1.


Bij de eerste 3 grannys zit de moeilijkheid vooral in het wisselen van de kleur in 1 toer.

Waar ik dan zelf niet zo blij van wordt is het aantal draadjes die je af moet werken. Zeker bij de 2e granny is dat veel (18 stuks). Maar goed als het dan klaar heb je wel iets bijzonders.


Deze granny heb ik gevonden bij 366 granny's-project 2012. Zij heeft hem uit het boek 150 bijzondere haak- en breifiguren. 
Ik kon er helaas geen patroon van vinden op internet dus ik ben  zonder patroon aan de slag gegaan.
De truc is om maar de helft van het vierkant te haken en dan terug te gaan en dan het patroon weer op te pakken. De laatste toer is dan weer helemaal rondom.


Tussendoor andere steken gebruiken geeft weer een heel ander effect.


Bij de eerste granny zijn de blauwe steken vaste;
In plaats van 3 stokjes heb ik steeds 3 vaste gebruikt. Alleen in de hoeken heb ik 2 vaste-1 losse- 2 vaste gemaakt. Dat ziet er mooier uit.

Bij de tweede granny zit in de witte toer op de hoeken in plaats van een losse een dubbel stokje gemaakt, waarbij de eerste lus in de rij eronder gemaakt wordt. 


Bij deze laatste granny heb ik steeds 2 stokjes gemaakt in plaats van 3.
Deze laatste granny kun je eigenlijk ook weer zien als een apart patroon en daar alle variaties op los laten die ik al gemaakt heb. Het principe van het maken is echter hetzelfde. 

De volgende week ga ik dus beginnen met het basispatroon 2. De ideeën zijn er al. Nu nog 'even' alles uitwerken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten